Voor elk half jaar dat ik werk, ben ik ook een half jaar vrij

Michel - Operator Mechanic

Michel (38) is vader van twee kinderen en werkt sinds april als Operator Mechanic voor Redwave. Hoe hij het offshore werken en leven ervaart, vertelt hij hier.

Operator Mechanic, wat is dat precies?

Als Operator Mechanic heb je eigenlijk een dubbelfunctie. Het Mechanic-gedeelte gaat echt over de techniek en het onderhoud van de machines op het platform. Het Operator-gedeelte bestaat meer uit het controleren en begeleiden van belangrijke processen. Op het platform waar ik nu werk, zijn we met drie Operator Mechanics die om de week van taak wisselen. De ene week controleer je de processen, de andere week houd je je meer bezig met mechanica.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Omdat ik offshore werk, werk ik twee weken op het platform en ben ik daarna twee weken vrij. Als ik op het platform ben, werk ik twaalf uur per dag. Dat zijn best lange dagen, dus na twee weken ben ik er ook wel aan toe om thuis even bij te komen. Mijn werk is heel divers. Je hoeft nooit te wachten totdat er iets gebeurt. Om 07.00 uur ’s ochtends spreken we met het hele team de dag door. Zo weet je wat er allemaal gepland staat die dag. Toch gebeurt er ook veel onverwachts, bijvoorbeeld als er ongepland een helikopter moet landen, of als een storm voor problemen zorgt. Voor je het weet is het 19.00 uur ’s avonds en gaan we eten. Daarna kunnen we nog even ontspannen in de tv-kamer of sporten in de fitnessruimte. In de zeven maanden dat ik er nu werk, heb ik ook al op vijf verschillende platforms gewerkt. Die variatie vind ik heel leuk.

Omdat ik offshore werk, is het belangrijk dat je elkaar kunt helpen in geval van nood. We zitten namelijk op een uur vliegen van de kust, dus hulptroepen zijn wel even onderweg. Zeker als je met z’n tweeën op een platform zit, ben je ook echt van elkaar afhankelijk. Daarom heb ik de afgelopen week ook een vierdaagse EHBO-cursus gevolgd. Daarnaast zijn er nog veel meer opleidingen en cursussen die je kunt volgen om optimaal inzetbaar te zijn. Voor mij is dat een enorm leuke uitdaging en een interessante toevoeging op de functie.

 

“In de zeven maanden dat ik er nu werk, heb ik al op vijf verschillende platforms gewerkt, die variatie vind ik heel leuk.”

 

Hoe ben je in dit vakgebied terecht gekomen?

Ik heb mij altijd geïnteresseerd voor techniek. Hoe dingen precies werken en hoe je zaken dus kunt repareren als ze niet meer werken, dat heb ik altijd leuk gevonden. Het geeft me altijd wel een kick als iets kapot is en ik krijg het weer aan de praat, zeker bij de wat grotere machines. Toen ik jong was, heb ik samen met mijn vader en mijn broertje veel tijd besteed aan motorcrossen en het repareren van onze eigen motorfietsen. Toen ik op de LTS een richting moest kiezen, heb ik dan ook voor techniek gekozen. Het was wel even wennen toen bleek dat de gereedschappen die wij altijd gebruikten ook ‘officiële benamingen’ hadden. Wij zeiden altijd gewoon ‘die ene sleutel’.

Hoe is dat gegaan, van ‘gewone baan’, naar offshore-medewerker?

Als ik bij mijn vorige werkgever langere tijd op pad was, was dat ook vaak op offshore-plekken. Ik kende het wereldje dus al. Ik wilde graag meer tijd met mijn gezin doorbrengen, maar moest natuurlijk nog wel genoeg brood op de plank kunnen brengen, dus echt minder werken zat er niet in. Toen ben ik naar offshore-werk gaan kijken, waarbij je dus twee of drie weken ‘op’ gaat en daarna dezelfde periode vrij bent. Via via kende ik Redwave al en had ik er positieve verhalen over gehoord. Qua kwalificaties voldeed ik aardig aan het eisenpakket voor de functie van Operator Mechanic, dus ik heb meteen een e-mail gestuurd. De dag na mijn e-mail werd ik al gebeld door Redwave. Na een aantal positieve gesprekken bij Redwave en mijn opdrachtgever Neptune heb ik mijn oude baan opgezegd en ben ik aan de slag gegaan. En al doe ik het nog niet zo heel erg lang, ik denk nu al: had ik dit maar tien jaar eerder gedaan. Het brengt ook echt duidelijkheid en rust in huis. Bovendien weet ik mijn rooster al tot in 2020, dus je kunt zaken heel goed ruim vooruit plannen. En als er iets verandert, dan word ik daar altijd op tijd van op de hoogte gebracht. Er wordt altijd met me meegedacht en ook het persoonlijke contact waardeer ik heel erg.

 

“Voor elk half jaar dat ik werk, ben ik ook een half jaar vrij. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een baan hebben met zo veel vrije tijd!”

 

Hoe reageerde het thuisfront op het feit dat je nu twee weken van huis bent en dan weer twee weken thuis?

Mijn vrouw was heel begripvol. Vroeger was ik ook weleens langer weg en toen ik nog in militaire dienst zat, was ik doordeweeks ook niet thuis. De kinderen hebben zich ook snel aangepast. Wat men vaak onderschat is hoeveel tijd je ook echt thuis bent. Meestal focussen mensen zich op die twee weken ‘van huis’, maar daartegenover staat een even lange periode dat je wel thuis bent. Voor elk half jaar dat ik werk, ben ik ook een half jaar vrij. Ik denk dat weinig andere mensen een baan hebben met zoveel vrije tijd. Natuurlijk mis ik wel eens iets met de kinderen, maar dat hebben andere ouders ook, zeker bij activiteiten overdag. In de twee weken dat ik wel thuis ben, kan ik met alles meedoen. Ik kan mijn kinderen naar school brengen, naar sport of andere leuke dingen met ze doen. En natuurlijk mijn vrouw helpen. Als ik er niet ben, liggen de lasten wel wat meer op haar schouders. Bijvoorbeeld als er iemand ziek is of er iets vervelends is gebeurd op school. Dat kan weleens pittig zijn. Gelukkig kunnen we tegenwoordig wel makkelijker communiceren dan vroeger, bellen, appen of e-mailen kan ook vanuit het platform.

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in het werk?

Ik kan me nog goed herinneren dat ik op een satelliet moest zijn, omdat ik daar onderhoud op moest plegen. Op die satelliet was verder eigenlijk niets, naast een paar containers met werkplaatsen, een onderkomen voor het personeel en de helikopterplaats. Toen ik geland was hoorde ik dan ook niets, behalve de wind en de zee. Dat was wel indrukwekkend. Ook dat is onderdeel van offshore-werk. Wij noemen dat meestal ‘reling-momentjes’; even rustig genieten van het mooie uitzicht en de rust die je daar, als het heel even niet zo druk is, kan vinden.

Hoe voorkomen jullie ruzie op het platform?

Tijdens je proeftijd loop je met iedereen mee. Niet alleen om te leren hoe het werk gedaan moet worden, maar ook om te kijken of je goed in de groep en het team past. Als Operator Mechanic bijvoorbeeld, moet je wel beslissingen durven nemen en je mond opentrekken. Er zijn momenten waarop jij bepaalt of iets wel of niet gebeurt. Dat is jouw verantwoordelijkheid, maar bepaalt ook iets voor anderen. Dan moet je stevig in je schoenen staan. En men moet dat ook van jou kunnen accepteren. Daarom is dat inwerktraject best lang en intensief. Natuurlijk werken er allerlei verschillende mensen op het platform en is er weleens ‘spanning’, maar dat pakken we meteen aan. Gewoon uitpraten, zand erover en weer gewoon doorgaan.

Hoe vul je je vrije tijd in, naast activiteiten met je gezin?

In eerste instantie heb ik wat ‘achterstallig onderhoud’ opgepakt. Klusjes in en rondom huis die vaak blijven liggen en die je hoopt ‘in het weekend’ wel op te pakken. Het lijstje heb ik inmiddels bijna afgewerkt. Daarnaast kan ik nog steeds heel erg genieten van auto’s en vrachtwagens. Ik vind het onwijs fascinerend hoe veel auto’s nog volgens hetzelfde mechanische principe werken als vroeger, maar dan met hedendaagse snufjes en toevoegingen. Maar ook echt oude techniek kan ik waarderen. Zo zag ik laatst een oude tractor uit 1923 op een oldtimer-evenement. Die was door de eigenaar helemaal gereviseerd en opgeknapt en reed nog steeds als een zonnetje. Dat ding is bijna honderd jaar oud. Prachtig vind ik dat. Als ik de techniek even een beetje zat ben, dan ga ik graag vissen, het liefst met mijn broer. Ook sta ik open voor nieuwe dingen. Zo vond ik de EHBO-cursus die ik net heb gevolgd echt wel heel erg interessant. Misschien dat ik dat nog wat verder ga onderzoeken, zodat ik daar bijvoorbeeld als vrijwilliger iets mee kan doen.

Hoe ga jij ervoor zorgen dat je over dertig jaar met een goed gevoel terugkijkt op je werkende leven?

Als ik het betrek op het platformwerk dan zou ik willen kunnen zeggen dat als ik met tien man opkom, dat ik ook altijd weer met tien man van het platform af ga. Dat er geen ernstige ongelukken gebeuren en dat iedereen altijd weer thuis bij de familie komt.

Wat een mooi antwoord!

Oh, nou, dankjewel, maar ik meen het oprecht. Ik vind dat heel belangrijk. Bovendien is het een essentieel onderdeel van het werk, want dat kan best gevaarlijk zijn. Je zit een uur vliegen van de kust, dus als er iets gebeurt, ben je een uur lang op jezelf aangewezen. Daarom vind ik het zo belangrijk dat iedereen veilig is en zie ik dat ook als mede mijn verantwoordelijkheid. Iedereen heeft veiligheid hoog in het vaandel staan.

Wil je andere collega’s aan het woord lezen of bekijken? Ga terug naar het overzicht.