De dag van ... Ampelmann specialist danny weijman

3 mei 2017 door Sandy Willemse

In de rubriek De dag van… kijken we een dagje mee in het werkleven van een RedWave-collega. Hoe begon zijn/haar dag? Wat maakte zijn/haar dag bijzonder of alledaags? We schuiven aan op ‘wereldwerkplek’ van Danny Weijman, specialist in Ampelmann gangways.

Sinds 2013 is de 32-jarige Danny in dienst bij RedWave. “Ik was op zoek naar een leuke, vaste job en had interesse in de offshore. Daarvoor had ik namelijk bij mijn vorige werkgever mijn papieren behaald. Ik werkte daar aan pijpzetsystemen op schepen en werkte vier weken – vier weken af. Ik ben graag aan het werk en ben ook graag weg. Dus past de offshore bij mij. Ik nam contact op met Kees van der Kroon van RedWave en ontving binnen een uur mailtje terug. Er was op dat moment een offshore-beurs in Gorinchem. ‘Dat is dichterbij dan Beverwijk, dus kom gerust langs’, schreef Kees. Ik was er binnen een uur en niet veel later had ik een baan bij RedWave”, blikt Danny terug.

“Ik begon als rigger bij de bouw van een windmolenplatform. Daarna deed ik een half jaartje drilling en was ik op de Atlantic Rotterdam banksman, waar we oude productieplatformen opknapten op de Noordzee. Die taak hield op en toen kreeg ik de vraag of ik Ampelmann misschien leuk vond. Nou, dat leek me zeker wat: de wereld over reizen voor je werk, een baan met veel techniek en het geld was ook beter.”

“De meeste tijd werk ik aan de Amerikaanse kant. Ik was bijvoorbeeld heel lang in Venezuela aan de slag. Vanaf aankomende juni tot 2018 ben ik in Trinidad gestationeerd. Ik werk er met heel aardige mensen samen. De cultuur daar is dat mensen veel van je aannemen. Ze zien je niet als een idioot. Zo van: wat komt hij nu doen?”

“Afhankelijk van de shifttijden werk ik van 12 uur ’s nachts tot 12 uur ’s middags of van 12 uur ’s middags tot 12 uur ’s nachts. Ik zorg altijd dat ik iets eerder in de tool container – dat is ons kantoor – ben voor de overdracht met mijn collega’s. Wat is er gebeurd? Wat moet er worden gedaan? Een Ampelmann is eigenlijk de brug van het schip. We moeten ervoor zorgen dat de transfers vanaf de boot naar het platform of andersom goed verlopen. Daarvoor hebben we veel overleg met bijvoorbeeld de eerste kapitein.”

“Als eerste ga je de HPU’s opstarten en de motoren warm laten draaien om de olie goed te laten circuleren. We werken altijd met z’n tweeën: één is bestuurder en de ander houdt de boel in de gaten. Je moet bijvoorbeeld op een beeldscherm de waardes aflezen. Een schip ligt tussen 16 en 18 meter van ons transferdek. Via de radio geef je door of het schip goed ligt. ‘Greenlight’ is een echte Ampelman-term; de duim van de operator gaat dan omhoog en met 250 bar hydrolische druk

beginnen we de gangway omhoog te halen en in te trekken. Tot de neutrale positie; de gangway staat dan op zes cylinders. De Ampelmann is ‘engaged’ en vangt de bewegingen op. Het transferdek blijft dan stabiel ten opzichte van de boot; de gangway drukt dan met 300 kg tegen het platform aan. Hij blijft er altijd tegenaan zitten, dat is wat Ampelman zo veilig maakt voor de oversteek van mensen.”

“Een gangway heeft dagelijks, wekelijks en maandelijks onderhoud nodig. Het is heel belangrijk dat onderhoud goed bij te houden om mogelijke storingen voor te zijn. Want pas bij het opstarten zie je in je beeldscherm dat iets het niet doet. Ik zeg altijd: ‘als je het gereedschap goed onderhoudt, is het goed voor jou’.”

Over Ampelmann
Sinds 2008 is Ampelmann specialist in de offshore-industrie in het overzetten van mensen en materialen op zee. De pionier is een geduchte concurrent van de helikopter. Inmiddels is al meer dan 3 miljoen keer gebruikgemaakt van de Ampelmann innovatieve ‘gangway’ en zijn ze marktleider op dit gebied.

Ampelmann in beeld? Neem een kijkje op YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=rdEPJYokwgQ

Deel

Wij gebruiken cookies op deze website om het gebruik van de website makkelijker te maken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons privacy statement of onze cookieverklaring voor meer informatie.